Thursday, July 2, 2009

Poetry Recitation dan Reading Test


Semasa aku dalam SMC1 (Special Malay Class 1) atau darjah 4 lahtu, adalah mata pelajaran tu yang kena buat ujian persaorangan dengan Cikgu. Ujian secara individu ini hanya 2 sabjek sahaja iaitu ujian Poems Recitation dan Reading. Dahtu aku sekolah petang maka ujian pula mengikut abjad nama, dan nama aku bermula dengan 'M' iaitu Mohamad Anuar, terpaksalah mengikut giliran yang lambat.

Selalunya nama aku dipanggil lewat sekali dan banyak kalanya setiap ujian individu ini aku pasti jatuh dipenghujung sekali dan sudah pasti bas terakhir akan terlepas. Sudahnya aku terpaksalah berjalan kaki dari sekolah aku di Batu Kikir hingga ka Juasseh yang jauhnya lebihkurang 7 kilometer. Apabila sampai di Juasseh sudah hampir gelap pun dan naik basikal pula kerumahku sejauh 3 kilometer lagi. Memang sampai rumah dah gelap pun!

Akibat dari penyeksaan batin ini aku bertekad apabila aku dewasa kelak dan mempunyai anak aku tidak akan menyeksa anak anakku seperti yang aku alami waktu itu. Insya allah, tekadku di makbulkan Tuhan, bilamana aku dipanjangkan umur, ditemukan jodoh dan seterusnya mempunyai anak empat orang. Dan nama nama mereka yang pertama dan kedua bermula dengan 'A' dan yang ketiga dengan 'K' dan keempat dengan 'H'!

Yer lah, zaman telah berubah! Kini tidaklah pula Kerajaan mengekalkan curriculum yang pernah aku lalui dahulu dimana kini mana ada dah ujian2 seperti yang aku lalui dahulu!
*Gambar bas tu hiasan jer!

4 comments:

  1. anak daya sok nak buh nama mula dr A. n pendek.. senang dia nanti.. tak yah tunggu lama2... kalau perempuan tak nak letah nama Nur... cari nama lain lak.. huhuh

    ReplyDelete
  2. heheheh! Nama pangkal huruf juga mempengaruhi ya?
    Pangkal nama saya bermula dengan Z! Jadi sudah biasa jadi orang 'hujung' mahupun selalunya dalam dewan peperiksaan. sejak sekolah sampai sekarang! Masih jadi orang 'hujung'!!

    ReplyDelete
  3. Cik Daya: Hehe... ada manfaat jugak pada Daya cerita unkel ni yer!

    Cik Tedi: Takper! Asalkan hasil yang kita usahakan bukan pulak macam buah penghujung!

    ReplyDelete
  4. betul gak ek
    sape yg nama die mula huruf A selalu dihadapan.

    ReplyDelete