Wednesday, May 6, 2009

Kerak nasi

Cerita sedih ni! Pernah aku ungkit cerita ini bila kami berjumpa sekali sekala bila sudah dewasa dan ianya pasti menyebakkan dada dan menitiskan air mata bagi Kak Long!

Pada satu petang aku pulang kerumah selepas sekolah, sampai rumah pun sangat lewat pukul 4/5 petang begitu. Perut bukan main lapar dan terus ku kejar dapur untuk mencari habuan.

Kelaparan ku menjadi lebih mengancam apabila aku tengok kakak sulungku lagi mendahului ku dan ku lihat dia sedang enak makan. Dia pun baru balik sekolah seperti aku. Akupun terus menuju keperiok dan alangkah kecewanya aku kerana periok telah kosong dan ada tinggal sedikit kerak sahaja. Memikirkan Kak Long telah makan semua nasi, aku mengambil tudung periok (periok dulu solid tudungnya!) dan membaling kepadanya. Nasib Kak Long malang sekali kerana balingan layangku tepat mengenai pinggangnya. Kak Long melulung kesakitan dan pinggan nasinya tercampak dari tangannya. Dalam isakan tangisannya dia pun memeberitahuku bahawa dia pun makan kerak saja dan ada tinggalkan untuk aku setengah.

Aku kesal juga dengan perbuatanku. Namun untuk mengisi perut maka beredarlah aku ketepi sawah dan hutan untuk mencari buah2an rimba yang sentiasa setia kepadaku!

No comments:

Post a Comment