Monday, May 18, 2009

Jual telur

Cerita ini masa aku sekolah rendah dalam Darjah Dua begitu. Sahabat ku memang selalu tidak ada belanja tetapi dia ada pulak duit kadang-kadang tu. Satu hari dia bongkarkan rahsianya kepada ku apabila kami berdua-dua balik dari sekolah. Sebaik sahaja melepasi pekan dia telah masuk kedalam semak-semak tidak berapa jauh dari belakang kedai Cina. Dengan tersenyum dia keluar dari semak dengan membawa sebiji telur.


Rupa-rupanya dia telah menjumpai sarang itek di dalam semak-semak belakang kedai itu. Dengan senyuman dia terus mengajak aku kembali kepekan dimana telur tadi telah dijual kepada Cina dan memeperoleh 10 sen dari jualan telur tersebut. Seperti biasalah kami merayakan kekayaan terpijak itu dengan membeli 'ais batu kepal' yang sangat popular masa itu.

Berbalik kepada telur itek tadi, aku terfikir jugak bahawa itek tersebut mungkin adalah kepunyaan Cina yang kami jualkan telur tadi. Biasanya itek Cina itu hidup bebas dan ada juga yang membuat sarang diluar reban mereka. Apa-apa pun elok juga itek itu tidak berdisiplin, kalau tidak manakan sahabat aku berpeluang mengambil telurnya! Aku pulak dapat share 'ais kepal' yang lazat tu!

3 comments:

  1. wahhh, untungnya..
    cane ek ais kepal tu???

    ReplyDelete
  2. Air batu yang dah dimesin tu, lepas tu dikepalkan/dipadatkan dalam cawan dan disiram dengan air sirap. Cara minumnya ialah disidut sikit2 sampai habis!!!

    ReplyDelete
  3. sedapnye ais kepal.. zmn skola dlu mkn bnde tu skg da takde dh...hurm.

    ReplyDelete